Saturday, October 15, 2011

Kekasih ku Kini Bergelar seorang "GURU"

Dulu first kenal smua pn best ni..Facebook merapatkan lagi hubungan,pantang ada dlm list on chat,confirm mst trus chat..Apa-apapn sanggup, apa sja yg ku pinta pasti kan dtunaikansehingga rasa terharu sangat, dan tak sangka ada org yang begitu caring terhadap diri ini..Bagaikan tak dapat terbalas oleh ku apa yang dilakukannya..kesungguhannya tuk menawan hatiku sungguh xmampu ku nafikan..terharu rasanya hati ini melihat kesungguhan itu dan aku terpikat pada kesungguhan itu.
Bawa jln ke mana pun dia snggup, wlaupun pnt dan baru blik dari krja...sampaikan ku pernah bertanya padanya
"tak penatkah, baru blik krja snggup lg dtg jumpa ni?".. jwpn nya mudah sja dan sngat mengharukan hati, katanya "Entahlah sya pun tak tahu mengapa, kalau awk yang minta atau suruh apapun, sya mesti sanggup".. snang nya hati mendgr jwpn itu..Masa tu terasa bagaikan tiada org lain lg yg lbh baik slain dri dirinya, dan tiada org lain lg yang snggup lakukan apa saja untuk diri ini, mmg dia la org nya...dia org yg sgt menghargai diri ini..
Masa bercinta ke mana pun mesti bersama, tak kiralah jauh tau pun dekat, jln kaki taupun naik bas...hmmm...biasala bila bersama apapun takkan terasakan,tak kira la penat taupun tidak..
Tiba masnya utk dia konvo, akulah org yg paling sibuk skli, aku gak la org yg temaninya. Apapn akn aku lakukan untuk sama2 menggembirakannya, agar saat itu menjadi hari yang paling bermakna  dan bersejarah untuk diingati selamanya olehnya. Aku pastikan semuanya tersedia untuknya dan hri itu.. Aku berharap semuanya sempurna. Pada hari konvokesyen, bagaikan aku yg nak konvo. Aku yg sibuk siapkn diri, bangun awal,gerak awal supaya tak terlambat sampai ke majlis tu...Aku melihat dia, dia sgt segak dan bergaya masa tu... wajah berseri-seri dan terpancar keriangan dari raut wajahnya..senyuman dan perasaannya pada waktu itu xmungkin dapat ku lupakan..Di setiap sudut aku pastikan terabadi gambarnya dlm kenangan walaupun tidak sehebat manapun kamera yng ku punya.
Bertemu keluarganya di hari itu membuatkan hati ku terasa sangat2 nervours ketika itu..Hati tak tenang, rasa malu segan mmg xdpt nak ku elakkan. Namun ku kawal dgn bijak dan menyembunyikannya jauh di sudut hatiku..buat2 seperti org yg cool la konon2 nya heee...
Kemudian hari itu berlalu..Kini menunggu untuk di postingkan slps test n temuduga...Saat mendapat berita yg mengecewakan, saat dia menyatakan dia tak berjaya untuk ditempatkan di sekolah, aku turut bersedih, berduka dan kecewa spt dapat merasakan apa yg dirasakannya. Namun aku memberinya semangat kerana bg ku harapan itu masih ada..tak berjaya skrg tak bermakna takkan berjaya untuk selama-lamanya.. Walaupun aku tau dia bersedih dan kecewa dgn keputusan itu tapi aku harap harapan dan semangat yang aku berikan padanya sedikit sebanyak mampu mengubati kesedihan dan kekecewaannya krna ku tahu aku harus memberi dorongan dan semagat kepadanya untuk merawat perasaan sedih dan kecewa itu..
Dia bangun dengan semangat yang tinggi menunggu untuk ujian dan temuduga untuk kali yang kedua bg mencapai cita-citanya sbg seorang guru. Saat penantian itu,akula pembakar semangat kpdnya.. Hari demi hari berlalu tp hubungan kami bkn bertambah baik ttapi berlaku yg sbaliknya, hbngn kmi semakin renggang...aku pun tak tahu dmana silapnya.Tiba-tiba saja dia berubah, bila mesej hanya 1,2 pkataan saja blsnnya..Bila mesej lg,tak mndapat blsan lgsung..Aku cuba minta sdikit perhatian kpdanya dgn mncrtakan pa yang brlaku ke atas diriku tp lgsg tak mndpt prhtian dr nya...terasa sedih sangat..kadang2 aku binggung sendiri,aku mula berfikir apakah slh ku pd nya...apa yg tlh ku lakukan shngga dia tdk mempedulikn ku..akhirnya aku buntuh dan tak temui jwpn drpd persoalan ku itu...Wlpun bgtu aku sntiasa berharap dan tak sabar2 untuk terima berita baik dr nya tak sbr nak dgr dia bergelar seorang guru.Excited pun ada dan terasa spt aku pulak yg nk posting ..hmmm..tp dlm masa yg sama terfikir juga, sedangkan blm jd ckgu dia dah tak peduli ttg aku,msj aku pn ssh, call xyah nak kata la..bila dah jd guru nnti ntahla mcm mna pulak..huhh..
Kini dia bergelar seorang guru..aku org yang turut happy sekali bila dpt tahu brta tu..Ucapan Tahniah bagaikan tak ingin terhenti dari dlm hati ini..Namun yg sedihnya, dia langsung tak memberitahu ku brta baik itu,smua tu ku ketahui melalui facebook je..tu pn mlalui status FB dia huhhh..kcwa dan gmbira bercampur aduk d dlm hati ini.. Sblm ni bnyak kali ku mesej dia tp lgsung tak berbalas wlpun satu mesej..kemudian aku call banyak kali tuk brtanya khbar tapi tak pernah langsung berjawab...aku tak tahu berapa miscall yang telah ku buat..
Satu hari terlihat komen2 d FB dan terlihat status dia In Relationship with another people...betapa luluh dan hancurnya hati ini...tak pernah terucap kata putus pn dalam perhubungan kami tapi tempat ku dalam hatinya telah digantikan dgn org lain...
Mungkin Aku Bukan yang Terbaik Untuknya,,aku pasrah dan Redhah dgn segalanya, dan aku doakan kebahagiaan nya,smga dia sentiasa berada dlm kebahagian...
"Orang paling Baik yang pernah ku jumpa adalah Orang yang Paling Kejam terhadap Hati dan Jiwa ini"
namun semuanya telah terpahat dlm memory kenangan ku,semua ni tak mungkin dapat ku lupakan..Jika dia dapat membaca semua coretan ini,aku harap dia takkan ulangi lagi semua ni pada orang lain kerna dia terlalu baik untuk menjadi org yg sangat kejam terhadap hati dan jiwa org lain...

1 comment:

  1. setiap yang berlaku pasti ada hikmaY..tuhan dah tentukan dengan sapa jdh kita..cma kita jak yg xtau sapa n bula masaY..jika da sampai masanya insYaallah akan di permudahkan.jangan sedih2..life must go on kan??(padahal kata2 ne pun utk diri sendiri..hukhuk)

    ReplyDelete